Reisestornierung wegen Coronavirus in Irland


Leitlinien der Regierung in Irland zum Kündigungsrecht der Verbraucher bei Reisetornierungen und dem Anspruch auf Rückzahlung des Reisepreises

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Die irische Regierung hat Leitlinien zum Recht der Verbraucher auf Kündigung des Reisevertrages und zu außergewöhnlichen Umständen wegen des Coronavirus und COVID-19 veröffentlicht.

Die Leitlinien und Auslegungsrichtlinien der irischen Regierung sind im Original hier veröffentlicht: Guidance on the right of travellers to terminate package travel contracts due to extraordinary circumstances resulting from COVID-19.

Nach § 18 A Abs. 4 des irischen Gesetzes über Pauschalreisen und Reisehandel von 1995 haben Reisende das Recht, Pauschalreiseverträge vor Beginn des Antritts der Reise “im Falle unvermeidbarer und außergewöhnlicher Umstände am Bestimmungsort oder in unmittelbarer Nähe“ zu kündigen. Kündigt ein Reisender eine Pauschalreise in Übereinstimmung mit diesem Recht, ist er oder sie nicht verpflichtet, den Reisepreis für die Reise zu zahlen und hat Anspruch auf eine volle Rückerstattung.

Reisegutschein und Travel Voucher freiwillig

Das Gesetz und die EU Pauschalreiserichtlinie geben nicht ausdrücklich vor, mit welchen Mitteln die Rückerstattung des Reisepreises zu leisten ist. Die Europäische Kommission interpretiert die Rückerstattungspflicht so, dass Reisebüros und Reiseveranstalter vorschlagen können, dass Rückerstattungen mittels Reisegutschein, Gutschein oder Gutschrift vorgenommen werden können. Die Form der Rückerstattung des Reisepreises als Gutschein, Reisegutschein, Travel-Voucher oder Gutschrift kann Verbrauchern, die eine Rückzahlung in Geld wünschen, nicht auferzwungen werden.

Coronavirus als außergewöhnliche Umstände

Die weit verbreiteten Reisebeschränkungen und sonstigen Beschränkungen, die derzeit in Irland und Europa wegen des Coronavirus und COVID-19 gelten, stellen eindeutig unvermeidbare und außergewöhnliche Umstände dar. Während dieser Umstände und Einschränkungen, die sich aus dem Coronavirus ergeben, haben Reisende das Recht Pauschalreisen und Paketreiseverträge ohne Zahlung einer Kündigungsgebühr zu kündigen und eine vollständige Rückerstattung des gesamten Reisepreises in Geld zu verlangen.

Unavoidable and extraordinary circumstances

Section 18A(4) of the Package Holidays and Travel Trade Act 1995 gives travellers the right to terminate package travel contracts before the start of the package ‘in the event of unavoidable and extraordinary circumstances occurring at the place of destination or its immediate vicinity and significantly affecting the performance of the package, or which significantly affect the carriage of passengers to the destination’. Where a traveller terminates a package travel contract in accordance with this right, he or she is not required to pay any fee for the termination of the contract and is entitled to a full refund from the package organiser of all payments made for the package without undue delay and no later than 14 days after the contract is terminated. The Act and the Package Travel Directive to which it gives effect do not expressly specify the means by which payment refunds are to be made. The European Commission and the Departments interpret the refund requirement to mean that while travel agents and tour operators can propose that refunds be made by means of vouchers or credit notes in relation to packages previously purchased by travellers, they cannot impose this form of refund on consumers who want their payments refunded in money form. The widespread travel and other restrictions now in force in Ireland, the European Union, and beyond as a result of COVID-19 clearly constitute unavoidable and extraordinary circumstances that significantly affect the current performance of package travel contracts and the carriage of passengers to package holiday destinations. While these circumstances and the travel and other restrictions that have resulted from them continue, travellers have the right to terminate package travel contracts without paying a termination fee and to receive a full refund of all payments made for the package.

Kostenfreie Stornierung aller Reisen bis 29. Mai 2020

As the Government departments with responsibility for the Package Holidays and Travel Trade Act and the Package Travel Directive, the Department of Transport, Tourism and Sport and the Department of Business, Enterprise and Innovation consider that, subject to review in the light of changing circumstances and evolving official health and travel advice, the right of travellers to terminate package travel contracts under section 18A(4) of the Act on the grounds of unavoidable and extraordinary circumstances resulting from COVID-19 that are significantly affecting the performance of packages or the carriage of passengers to package destinations should for the present apply only to package travel contracts due to start before 29 May 2020. Where however packages covered by the Act that are due to start after 29 May 2020 include a travel service (such as a flight or accommodation) or a tourist service (such as attendance at a sporting or cultural event), and that travel or tourist service has already been cancelled or is cancelled before 29 May 2020 on grounds relating to travel or other restrictions resulting from COVID-19, travellers should be entitled from the time of the cancellation of the travel or tourist service to terminate the package travel contract without paying a termination fee and to receive a full refund of all payments made for the package. If unavoidable and extraordinary circumstances resulting from COVID-19 are still significantly affecting the performance of packages or the carriage of passengers to package destinations after 29 May 2020, this guidance will be updated to provide that the right to terminate package travel contracts on these grounds under section 18A(4) of the Act should continue to apply for a further specified period.

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